Újra indult a német csereprogramunk!

Hat év kihagyás után, amelyet a covid-járvány miatti kényszerszünet okozott, gimnáziumunk ismét felvette a kapcsolatot a bochumi Neues Gymnasiummal. 2024 tavaszán hosszas előkészületeket követően végül sikerült a 10. évfolyamon egy csereprogramot megszervezni. Bár egy ilyen projekt megvalósítása sok munkával és anyagi áldozattal jár, a két tanítási nyelvű oktatás fontos része a nyelvgyakorlás anyanyelvi környezetben, a célnyelvű ország megismerése és egy új, nyitottabb gondolkodásmód elsajátítása. A diákok a szódolgozatok és nyelvtani tesztek segítségével megszerzett nyelvtudást végre élőben tudták hasznosítani, és a németországi fogadó családok és tanárok részéről számtalan dicséretet bezsebelhettek.

A résztvevő osztályok mindkét iskolában 10. évfolyamos tanulók voltak, a Perczelből a 10. N osztály. A programszervezők Kovácsné Dudás Andrea és Claudia Kühne tanárnők, a kísérő tanárok Eke Kornélia és Paul Reiter voltak. Bár az utazásokra 2024 tavaszán került sor, de az előkészületek már októberben elkezdődtek a bemutatkozó levelek megírásával.

Február és március elején két programban gazdag hetet töltöttünk együtt. Bochumban bepillantást nyertünk a német diákok hétköznapjaiba egy hipermodern iskolában, megcsodáltuk a kölni dómot, parfümöt készítettünk a 4711 parfümmanufaktúrában, Bonnban pedig a Haus der Deutschen Geschichte múzeum interaktív kiállítása a német történelem korszakait tárta elénk. A Bányászati Múzeumban 15 méter mélyre mentük le és megismertük a bochumi szénbányászat történetét. Különleges színházi élményekben is részünk volt: a Schauspielhausban egy látássérültekért készült érzékenyítő előadást láthattuk, majd az utolsó este a világhírű Webber musical, a Star Ligth Express látványvilágát is megcsodálhattuk.

Az egyik legnagyobb élmény mégis az volt, amikor Rózsás Botond, a Balaton Táncegyüttes táncosa az ún. Nyelvek Fesztiválján (Sprachfest) szerepelt. A táncát a közönség vastapssal fogadta, elsöprő sikert aratott.

Márciusban Magyarországon folytatódott a közös programsorozat: az első napon Szántódpusztán, a majorságban töltöttük a napot és bográcsban főztünk. Este a paintball pályán játszottunk egy hatalmasat. Hétfőn a gimnáziumban az igazgatónk, Fellegi Bálint köszöntötte a német vendégeket és átadta a Siófoki Tankerület ajándékait. Délelőtt Dudás Andrea tanárnő a magyar szokásokról, a nyelvről, történelemről tartott két órát. Ehhez kapcsolódóan a Sió Moziban közösen megtekintettük a Most vagy soha című filmet idegen nyelvű felirattal, majd City Ralley-t rendeztünk a németeknek, hogy megismerjék Siófok nevezetességeit.

Kedden Budapestet csodáltuk meg: voltunk a Parlamentben, utaztunk a műemlék Kisföldalattival, és a Terror Háza Múzeumban a német diákok újabb fejezetet ismertek meg a magyar történelemből. Szerdán ismét kirándultunk, de maradtunk a Balatonnál: a földvári Hajózási Múzeum interaktív kiállítását néztük meg, majd áthajóztunk komppal Tihanyba, süti-kávé következett a Rege Cukrászdában, melynek teraszától páratlan kilátás nyílik a Balatonra. Ebéd Balatonfüreden, ezután városnéző kisvonattal megnéztük Füred nevezetességeit. Hazafelé meglátogattuk a siófoki zsidó temetőt is, és megemlékeztünk azokról a tragikus sorsú családokról, akik a 20. század elején a fürdőegylet megalapításával elindították a helyi turizmust.

A magyar program egyik legkedvesebb élménye az utolsó napon rendezett táncház volt, hiszen Botond fellépése már Bochumban felkeltette a németek érdeklődését a néptánc iránt. A Közösségi Házban a Balaton Táncegyüttes táncosai, Rentler Dorka, Szűcs Balázs és Rózsás Botond segítségével egy nagy kört alkotva táncoltunk, és a táncházat vezető Dorkának és Balázsnak köszönhetően szuper hangulatban telt az utolsó esténk!

Siófok város Önkormányzata is támogatta a csereprogramot Siófokhoz kapcsolódó ajándékokkal, a tanárok vendéglátásának támogatásával. Köszönet érte!

A csereprogram nem csak a nyelvtudásunknak kedvezett, hanem a legjobb közösségépítés is volt az osztály számára. Mindannyian érettebbek lettünk, hiszen egyedül, szülők nélkül utaztunk repülővel, busszal, metróval külföldön. Egy idegen családnál laktunk, megtanultunk alkalmazkodni. Sok idő, energia, a mindennapos kényelemről való elmondás, DE nagyon megérte!!!